De Polderweg ligt ingeklemd tussen het Muiderpoortstation en de Ringvaart en heeft een strategische positie t.o.v.
de Amsterdamse grachtengordel en de snelweg. De locatie is ideaal om woningen
te ontwikkelen. De consequentie is dat dit (voormalige) industriële reservaat
ten prooi valt aan de ‘geciviliseerde’ wereld. ‘Sandwich Stad’ overwint een
paradox. Het biedt een stedenbouwkundige structuur aan de structuurloze kwaliteiten
van de periferie. Het plan onderzoekt een methode om binnen een hiërarchieloos
kader een ontwerp te maken dat ruimte geeft aan een individuele invulling.
Sandwich Stad is een plan voor een gedifferentieerde wijk die niet suburbaan en
niet stedelijk is.
Een eenduidige stedenbouwkundige structuur zorgt ervoor dat de openheid in
het plan beheersbaar blijft. De vrijheid en flexibiliteit die het huidige
gebied kenmerkt wordt gewaarborgd.
Sandwich Stad bestaat uit een aantal autonome elementen die een meerwaarde
krijgen door haar verzameling in een collectie. Het gebied is opgebouwd uit een
vijftiental horizontaal georganiseerde stroken van 12 meter hoog en 12,6 meter
diep. Elke strook kent zijn eigen uitgesproken ‘identiteit’ en wordt
gekarakteriseerd door één uitgesproken woningtype of functie. De types en
functies zijn vertaald naar het gevelbeeld, De stroken knikken op een
vanzelfsprekende wijze om de te handhaven bebouwing en om specifieke
maaiveld-invullingen.
Refererend aan de historie van het gebied hebben de blokken een industrieël
karakter. Het zijn sculpturale blokken zonder een nadrukkelijke voor- en
achterzijde, de stroken zijn aan alle zijden benaderbaar. Er wordt een
collectie woningen/werkruimtes aangeboden waaruit een keuze gemaakt kan worden.
De keuze voor een woning betekent een keuze voor een specifieke strook.
Daardoor selecteert zich per strook een groep mensen die dezelfde woonwens
heeft. De individuele keuze die gemaakt wordt resulteert in een
gemeenschappelijke interesse per strook, een buurt in de lengte. Het maaiveld
wordt vormgegeven als een continue vlak. De geďsoleerde ligging van het terrein
wordt hiermee benadrukt en maakt van de losse stedenbouwkundige structuur een
samenhangend geheel.
Polderweggebied Amsterdam
Europan 05
1999
Joost Glissenaar, Klaas van der Molen met Martine Nederend, Marlies Quack
1e prijs
catalogus EUROPAN 5, NAi uitgevers
isbn 90-5662-129-7
Rob 't Hart